sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Lisämyynti/Ristiinmarkkinointi?

Lisämyynti = Asiakkaalle myydään heidän etsimänsä tuotteen lisäksi jotain, mitä he ehkä liikkeeseen astuessaan eivät tienneet tarvitsevansa.

Esimerkiksi farkkuasiakkaalta kysytään kassalla, tarvitseeko hän sukkia (esitetään mahdollinen tarjous houkuttelevuuden lisäämiseksi).

Ristiinmarkkinointi = Esillepanoja rakennetaan siten, että toisiinsa liittyvät tuotteet ovat lähekkäin (käyttöyhteystuotteet)

Esimerkiksi shortsit kesällä ostava henkilö näkee shortsien kanssa yhteensopivan paidan, ja päättää ostaa sen.

Miten voisin tehostaa lisämyyntiä työssäoppimispaikassani?
-Ainakin koittamalla tulkita asiakkaan tarpeita ostotilanteessa. Kenkiä ostaessa voin ehdottaa sukkapakettia, tai kesällä uimavarusteita ostavalle voin tarjota aurinkolaseja. Jos asiakas huomaa, että olet huomioinut hänen tarpeensa etkä tarjoa esimerkiksi samaa sukkatarjousta kaikille, hän todennäköisesti ostaa tarjotun tuotteen.

Miten ristiinmarkkinointi näkyy yrityksessä?
-Esillepanoissa koitetaan aina koota sellainen asukokonaisuus, minkä nähdessä asiakas kiinnostuu ulkonäöllisesti vaikuttavan mallinuken vaatetuksesta muunkin kuin yhden vaatekappaleen osalta. Esimerkiksi vaikkapa paitaa ostamaan tullut henkilö tajuaakin, että mallinuken päälle puetut housut sopivat paidan kanssa erinomaisesti yhteen, ja hän saattaakin ostaa kyseiset housut paidan lisäksi. Carlingsissa siis mallinukke/esillepano rakennetaan useimmiten keskenään yhteensopivista tuotteista, vaikkakin esimerkiksi paitoja ja housuja olisi monenlaisia erilaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PageList

Custom Drop-Down