torstai 30. maaliskuuta 2017

Asiakaslähtöinen valmistaminen / Tapahtuman visuaalinen ilme -näyttö 27.-30.3.2017

*Jos et tullu tänne lukemaan mun nälkävuoden pituista tekstiä, vaan että miksi juuri minun työ pitäisi valita, scrollaa tämän postauksen loppuun*

HUOM!  TÄSSÄ POSTAUKSESSA ILMOITETTU OHJELMA EI OLE PAIKKAANSAPITÄVÄ. JULISTEISSA/MAINOKSISSA NÄKYVÄ OHJELMA READY 4 BISNES -TAPAHTUMALLE ON VAIN ESIMERKKI, JOKA ON KEKSITTY NÄYTTÖTYÖTÄNI VARTEN, EIKÄ VASTAA VARSINAISEN TAPAHTUMAN OHJELMAA.

Ensimmäinen virallinen näyttötyö, otsikkona, noh. Tuo mikä tässäkin otsikkona on. Eli Asiakaslähtöinen valmistaminen / Tapahtuman visuaalinen ilme -näyttö 27.-30.3.2017.

Prosessi alkoi tietenkin toimeksiannolla. Tämä projekti toimii samalla sekä näyttötyönä, että mahdollisena pohjana Ready 4 Bisnes-tapahtuman ilmeelle (Ready 4 Bisnes-tapahtumasta olen kertonut aikaisemmissa postauksissa.)

Valmiissa työssä piti olla esiteltynä A3- ja A4-kokoiset julisteet, Facebook-banneri, logo tapahtumalle sekä teippi pop-up tilan ikkunoihin.

Aloitin työskentelyn rentoutumalla ja hankkimalla inspiraatiota. Ensimmäisen päivän käytin suurimmaksi osaksi logojen luonnosteluun (100kpl luonnoksia) ja loput ajasta istuinkin uppoutuneena kuulokkeet korvilla Pinterestiin. Ensimmäisenä päivänä (27.3.) sain muistaakseni 73 luonnosta valmiiksi, loput seuraavana aamuna. Ensimmäinen päivä tuntui pyörivän pelkästään luonnosten ympärillä ja rentoutumisessa.

No eiköhän alitajuntani ollut kehitellyt yön aikana jotain ihmeellisiä taikoja, sillä tiistaiaamuna (28.3.) inspiraatio iski kuin tyhjältä taivaalta, ja pääsin suunnittelemaan julisteita ja banneria heti luonnosten valmistuttua ja ne skannattuani. (luonnoksia pääsee katsomaan tämän linkin kautta: https://www.dropbox.com/sh/a16tsaqxqwz2nhj/AAD3BeTSReWbpQiH9bF2wgaia?dl=0 .) Sain idean julisteisiin ja banneriin vanhasta lehdestä, jota luin. Siinä oli henkilö, kuka peitti käsillä silmänsä ja näytti huutavan. Laitoinkin heti viestiä ystävälleni Tenholle ja kysyin, että pääsisikö hän samana iltapäivänä kuvattavaksi.


Käytin kolmipistevalaisua, kyse oli kuitenkin käytännössä potrettikuvauksesta. Kolmipistevalaisukin on tässä yhteydessä tosi kyseenalainen termi, kolmantena valolähteenä toimi nimittäin...öö...Heijastinlevy...liimattuna...tuoliin.

Mutta ei siitä sen enempää! Kuvaukset sujuivat mainiosti (Oon sulle palveluksen velkaa Tenho) ja pääsin heti editoimaan kuvat ensin Lightroomissa, sitten Photoshopissa. Lopulta pääsin työstämään julistetta Illustratorissa.


Tässä A3- ja A4-kokoiset julisteet in the final product.



Valitsin Microsoft Yi Baiti-fontin, koska se on trendikäs. Korkeat ja kapeat fontit ovat olleet paljon esillä viimeisen vuoden aikana, joten päätin yrittää luoda tapahtumalle tällä fontilla nuorekasta ja trendikästä ilmettä. Mielestäni onnistuin hyvin.

Itse kuvan editoinneista mainittavaa sen verran, että kuvan värilämpötilaa on laskettu täysin neutraalia hieman kylmemmäksi, mustia on rikottu (fade-efekti) ja kuvaa on terävöitetty high-pass-tekniikalla (Photoshop)

A3-julisteessa on näkyvillä aikataulu, toisin kun A4-versiossa. Tämä on varmaan merkittävin ero näiden kahden julisteen välillä.

Ainiin! Logonkin sain päätettyä ja viimeisteltyä. Suunnitteluteknisistä virheistä johtuen ( :D ) fontti on kokonaan vitivalkoisella sisällöllä ja läpinäkyvällä taustavärillä, joten tällä sivulla se ei erotu taustasta pätkääkään - Onneksi se näkyy heijastuksena julisteessa, Tenhon laseissa.


...Banneria tietenkään unohtamatta! Yksinkertainen ja tehokas banneri, johon kenen tahansa huomio kiinnittyy. Ei kai se enempää esittelyjä tarvitse?

Ja viimeisenä vielä tarra/tapetti/raportti. Ei opettajatkaan varmaan pysy enään perässä, että millä nimellä tuota hirvitystä kuuluisi kutsua? Jokatapauksessa käytin TAAS tämän paholaisen keksinnön vääntämiseen ainakin vuoden aikaani, koko terveyteni ja sieluni.

No, ei se niin turhauttavaa OIKEASTI ollut. Aina se menee silti yhtä paljon tunteisiin (VISU16 syksy never forget.)

Tässä se kuitenkin on kaikessa yksinkertaisuudessaan, selkät värit, selkeä toisto. Ajattelin, että tätä teippikuviota voisi käyttää noin 1,2m korkeuteen ikkunoissa, ei kokonaan.




Mutta miksi juuri minun ilmeeni pitäisi valita Ready 4 Bisnes-tapahtumaan?
Minun suunnitelmani olisi hyvä tapahtumaan, koska se viestii samaan aikaan neutraalista olemuksesta (vauvasta vaariin tervetuloa) mutta kuitenkin nuorekkaasta meiningistä, kysehän on nuorille suunnatusta tapahtumasta. Microsoft Yi Baiti-fontti on kapea, ja korkea. Eli trendikäs, toisinsanoen. Kapeat fontit myös ainakin omasta mielestäni viestivät nuorille suunnatusta sisällöstä.
Julisteeni, bannerini, teippini ja logoni ovat samalla ilmeellä varustettuja. Minimalistinen design, helppolukuisuus ja pirun komea malli. Pitääkö lisätä jotain?

Loppukevennykseksi toverini Miska, jolla on katse tulevaisuuteen :)

(Pitäkää peukkuja hyvän arvosanan puolesta)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PageList

Custom Drop-Down